Black Friday er en amerikansk tradition, som den danske befolkning har budt varmt velkommen. Den går helt grundlæggende ud på, at butikker giver kæmpe rabatter på en lang række af deres produkter på den sidste fredag i november. Man bruger det til at kickstarte julehandlen, så alle kan få fat i deres julegaver tidligt og til billige priser.

I USA inkluderer Black Friday kun tilbud i de fysiske butikker og ikke på webshops, og derfor er Cyber Monday over årene blevet en del af traditionen. Her får onlineshops nemlig mulighed for at køre deres helt egen Black Friday mandagen efter, hvor priserne på produkterne bliver uhyre lave.

I Danmark er Cyber Monday dog endnu ikke helt så udbredt, idet onlineshops også har taget Black Friday til sig, og nedsætter priserne allerede om fredagen.

Cyber Monday giver konkurrence til Black Friday

Black Friday har i Danmark giver rekordomsætning til både de danske butikker og webshops, hvorimod Cyber Monday ikke helt har nået den samme status. I USA er tilfældet dog et andet. Her bliver Black Friday nærmest ignoreret af op mod 60% af amerikanerne, der foretrækker at hente de gode tilbud hos onlineshops i stedet.

Cyber Monday falder mandagen efter ”Thanksgiving” i USA, og konceptet er opfundet af store amerikanske marketingsvirksomheder med det formål at få befolkningen til at handle på nettet. Cyber Monday startede i 2005, og har gennem året givet Black Friday konkurrence til stregen.

Forskellen på Black Friday og Cyber Monday

Black Friday og Cyber Monday har samme formål for både forbrugere og virksomheder. Virksomheder får langet varer over disken, og opnår en høj omsætning, og forbrugere får mulighed for at købe produkter til langt under den oprindelige udsalgspris. På trods af at formålet er det samme, er der alligevel nogle aspekter, der adskiller de to koncepter fra hinanden – i hvert fald i USA.

Det er nemlig sådan, at man opnår forskellige gode tilbud på henholdsvis Black Friday og Cyber Monday. På Black Friday er det rabatterne på teknologi som computere og produkter fra giganten Apple samt køkkenmaskiner, der stjæler rampelyset, mens det på Cyber Monday er tøj og mode, man opnår de bedste rabatter på.

Vidste du?

  • Der blev omsat for hele 484 millioner amerikanske dollars på den første officielle Cyber Monday i 2005
  • I 2010 steg omsætningen til over 1 milliard amerikanske dollars
  • Størstedelen af amerikanerne shopper på Cyber Monday i arbejdstiden
  • På Black Friday bliver der købt i gennemsnit 5,6 produkter pr. amerikaner
  • På Cyber Monday bliver der indkøbt hele 8,3 produkter pr. amerikaner

Cyber Monday har altså et stort potentiale, idet det allerede nu er et blevet et kæmpe shoppefænomen i USA. Vi har taget Black Friday til os i høj grad, og nogle virksomheder er endda begyndt at tage weekenden efter Black Friday med. Inden længe kommer Cyber Monday måske også på banen i både danske butikker og webshops.