Nogle virksomheder anser Black Friday som værende et guldæg, hvor omsætningen bliver boostet betydeligt, mens andre virksomheder er af den overbevisning, at Black Friday er forbrugernes fest. Dette skyldes til dels, at de respektive butikker og webshops ikke formår at udnytte muligheden på den rette måde. Andre virksomheder har taget et decideret standpunkt imod Black Friday, da de mener, at det ødelægger de små butikker, der i forvejen har svært ved at overleve og følge med de større kæder og webshops. Disse virksomheder vælger i stedet at følge de uskrevne regler om to gange udsalg om året nemlig i januar og i sommermånederne.

Virksomhederne begår fejl

I nogle tilfælde kan det være virksomhedernes egen skyld, at de ikke får det optimale ud af det store potentiale, som Black Friday traditionen fører med sig. Det skyldes blandt andet, at de laver alt for store rabatter, der er medskyldig i, at virksomheden ikke opnår en stor nok indtjening på varerne.

Black Friday bliver desuden markedsført i ekstremt høj grad, og dukker op på alle tænkelige platforme. De virksomheder der ikke lykkedes med Black Friday, er blandt andet dem, der ikke formår at bruge deres markedsføringsressourcer og kanaler på den optimale måde.

Mange virksomheder starter nemlig med at markedsføre de gode tilbud og rabatter, som forbrugerne kan opnå til Black Friday allerede i starten af november måned. Black Friday er altid placeret på den sidste fredag i november. Når forbrugeren ved, at de på Black Friday kan få de varer, de gerne vil købe til meget billigere penge, venter de naturligvis. Det sætter en stopper for virksomhedernes omsætning i hele november måned, hvor der ellers er et stort potentiale for at opnå omsætning idet det normalvis er indledningen til julehandlen.

Virksomhederne skal for det første starte markedsføringen langt senere, og de skal desuden ikke markedsføre enkelte produkter, men derimod arrangementet og rabatterne som en helhed.

Ikke alle virksomheder har et valg

Nogle virksomheder har taget en beslutning om ikke at være en del af Black Friday. Det gælder blandt andet det populære modebrand Mads Nørgaard og møbelgiganten IKEA. Mads Nørgaard er ikke en del af Black Friday, da de mener, at der ikke bliver taget omsorg om varerne, kunderne eller naturen, og at det hele derfor blot handler om at lange så mange varer over disken som overhovedet muligt.

At melde sig helt ud af Black Friday traditionen er dog ikke helt en mulighed for de mindre butikker og webshops. De mindre virksomheder er afhængige af dagligdagens omsætning, og ved at melde sig ud af Black Friday går de glip af en stor del af den. De er altså på en måde tvunget til at hoppe med på bølgen, men har ikke råd til at give den rabat på deres produkter, som Black Friday lægger op til. Black Friday gør det altså endnu sværere for de små virksomheder, der i forvejen har svært ved at følge med i den hårde konkurrence, som der er i detailhandel.

Rabatkrigen hærger

Førhen købte forbrugerne produkter til fuld pris året rundt undtagen i de to årlige udsalgsperioder, men sådan er det ikke i dag. Eksperter mener, at den såkaldte rabatkrig kun er med til at forvirre forbrugerne. De har nemlig grundet de mange udsalg svært ved at vurdere, hvornår et produkt rent faktisk er billigt.

Derudover gør butikkerne alt, hvad der står i deres magt for at vinde forbrugerne og sælge mere end deres konkurrenter. Derfor sker der i forbindelse med arrangementer som Black Friday en reel rabatkrig, som i sidste ende gør, at de virksomheder der ’taber’ rabatkrigen ikke opnår indtjening på varer, som de ellers kunne have opnået indtjening på i julehandlen eller i den forgangne måned.

Der er altså delte meninger om Black Friday blandt virksomhederne. Nogle anser det som værende en guldgrube, hvor der er mulighed for at booste omsætningen, mens andre ser arrangementet som en decideret trussel, der gør det sværere for dem at overleve.

En ting er dog sikkert: de danske forbrugere har taget det amerikanske koncept omkring Black Friday til sig, og det har i den grad fået dankortene til at bløde den sidste fredag i november i de sidste par år.