Virksomheders markedsføring får et ordentligt boost, når vi nærmer os den sidste fredag i november. Dagen for Black Friday giver nemlig anledning til en masse tilbud og store rabatter. Virksomhederne lokker med spotpriser, kanonpriser og chokpriser, som skal få forbrugeren til at slå til.

Det er dog ikke alle kneb, der gælder når virksomheden skal markedsføre sine tilbud op til Black Friday. Der findes nemlig en del regler, som de skal overholde før de overhovedet må gøre brug af den form for markedsføring.

Der findes nemlig regler for alt lige fra prissammenligning til ordvalg når det kommer til markedsføring. Det er til for at forhindre forbrugeren i at blive snydt på baggrund af såkaldt falsk markedsføring.

1.      Regler for prissammenligning

Når virksomhederne i deres markedsføring bruger termer som: ”Du kan spare 25%” eller ”Du kan spare 1.000 kroner”, så kræver det en del omtanke. Der er nemlig regler og love for, hvornår noget reelt er nedsat.

Hvis virksomhederne sammenligner med deres egne tidligere priser, må de kun bruge den form for markedsføring, hvis varerne er sat til salg til normalprisen i minimum seks uger, før den bliver sat ned. Varerne kan desuden kun være på tilbud i to uger. Der findes dog en række undtagelser – blandt andet at mængderabatter må køre i butikkerne uden tidsbegrænsning.

2.      Rabat på nedsatte varer

Nogle butikker og webshops sætter i forbindelse med Black Friday en rabatprocentsats på alle varer, der er tilgængelige, og bruger for eksempel ”25% på ALT” i deres markedsføring op til.  I den forbindelse, skal procentsatsen, der bliver markedsført, trækkes fra den pris som varerne er blevet solgt til dagen forinden. Det gælder også selvom varen har været nedsat der.

Butikkerne kan altså ikke have et igangværende tilbud på en vare, og droppe det på grund af deres særlige Black Friday tilbud.

3.      Det rigtige ordvalg

En virksomheds markedsføring i forbindelse med Black Friday har som regel til formål at skulle fange forbrugeren. Det er netop en af grundene til, at termer som chokpris, kampagnepris og tilbudspris bliver brugt i stor stil. Disse begreber anses som værende salgsfremmende, og ifølge det danske regelsæt, må det kun bruges, når købet er helt særligt fordelagtigt.

Det er dog svært at vurdere, hvornår et køb er særligt fordelagtigt, og dermed også svært at vurdere hvornår ord som chokpris kan benyttes i markedsføringen.

Nogle produkter er stort set aldrig sat ned, og i disse tilfælde kan blot en lille prisnedsættelse være yderst fordelagtigt. Ellers vurderes fordelagtigheden individuelt men fælles for tilbuddene er dog, at hvis det skal karakteriseres som fordelagtigt, skal tilbuddet være ekstra godt.

Der findes altså ikke noget entydigt regelsæt om hvornår butikkerne må bruge de salgsfremmende ord i deres markedsføring. Det skyldes til dels, at der endnu ikke har været afgjort nogen sager, der udelukkende handler om, hvornår det er i orden at bruge de salgsfremmende ord.

Regelsættet omkring virksomheders markedsføring kommer altså forbrugeren til gode. Den er med til at sørge for, at forbrugeren ikke bliver snydt, når der købes produkter på tilbudsdage som for eksempel Black Friday.