Alt om Black Friday

historien bag black fridayFor ti år siden ville de fleste herhjemme kigge forundret på dig, hvis du spurgte dem, om de havde planer om shopping på Black Friday. Da var fænomenet så godt som ikkeeksisterende i Danmark og var primært en amerikansk ting – det er nemlig der, traditionen stammer fra.

I denne tekst kan du blandt andet læse lidt mere om, hvad Black Friday er for en størrelse, og hvordan fænomenet opstod, og du kan se nogle af de vilde tal og rekorder, denne dag har bragt med sig,

Hvad er Black Friday egentlig?

Black Friday, i den form og funktion vi kender i dag, er en shoppedag. En kæmpestor shoppedag. Både i USA, hvor fænomenet stammer fra, og i Danmark er Black Friday ensbetydende med en forbrugsfest uden sidestykke.

Og de senere år er det alle former for butikker, der har sine varer til salg til en fordelagtig pris. For Black Friday betyder nemlig også udsalg og nedsatte priser i massevis, og det benytter mange mennesker til at få købt en masse.

Denne dag, som er fredagen efter den fjerde torsdag i november, har genereret en række rekorder i detailbranchen, som kan få de fleste til at spærre øjnene op og tabe underkæben.

Hvis vi starter med de store tal fra vores egen lille andedam, så satte Black Friday sidste år rekord, da danskerne handlede for to milliarder kroner i løbet af en enkelt dag. Det er 2.000.000.000 kroner, der blev brugt i løbet af 24 timer.

Og det tal skal endda justeres lidt, for nogle butikker og kæder startede deres online Black Friday-udsalg aftenen før, og det salg er altså ikke talt med. Det er en del af onlinesalget heller ikke, da butikkerne først trækker pengene fra kundernes kort, når varen er sendt afsted til køberen.

En optælling pegede på, at Dankortet blev luftet flittigt på Black Friday i 2015 – på en normal fredag sker der cirka fem betalinger med Dankort pr. sekund, men på Black Friday dette år blev kortet brugt hele 43 gange i sekundet!

Retter vi sigtet mod USA bliver tallene endnu mere ubegribelige. Black Friday sidste år havde 154 millioner amerikanere pungen fremme, og de brugte i gennemsnit cirka 290 dollars hver. Det er over 44 milliarder dollars, der blev brugt på alskens forbrugsgoder.

Derudover blev sidste års Black Friday også den første dag, hvor salget alene fra mobiltelefoner og tablets oversteg en milliard dollars.

Hvor stammer Black Friday fra?

black friday stammer fra USAFor at finde ud af hvor Black Friday stammer fra, må vi bevæge os væk fra vores hjemlige rammer. Som nævnt tidligere, så er Black Friday en ny ting i Danmark, men en tradition, der er opstået i USA. Her er Black Friday i den nuværende form og betydning dog ikke ældgammel, men faktisk noget, der først rigtig har taget fat i 1980’erne.

Begrebet ’Black Friday’ er gammelt, og har ikke altid hængt sammen med forbrugsfest eller endda fredagen efter Thanksgiving – amerikanerne holder den traditionelle kalkunmiddag på Thanksgiving den fjerde torsdag i november, og Black Friday er altså dagen efter Thanksgiving.

Black Friday har været hæftet på en række hændelser, der har ført dårligdom med sig, og som har ligget på en fredag. Mange henviser til den første brug af begrebet som en beskrivelse af fredag den 24. september 1869. Her havde to finansmænd ved navn Jay Gould og Jim Fisk forsøgt at profitere på guldmarkedet ved at opkøbe så meget af landets guld som muligt for på den måde at drive prisen op, Netop denne fredag blev deres planer dog afsløret, og reaktionen var et aktiemarked, der blev sendt til tælling.

Den første nedskrevne brug af termen Black Friday finder man i 1951, hvor begrebet rent faktisk handler om dagen efter Thanksgiving. Det er ikke shopping, dagen er kendetegnet ved, men derimod en påfaldende stor mængde ansatte, der er blevet syge den dag.

Grunden er selvfølgelig, at Thanksgiving-torsdagen er en helligdag, og er man ’syg’ dagen efter (altså Black Friday), så har man pludselig en lille ferie med fire fridage i træk i stedet for kun to som i en normal weekend.

Begrebet fangede ikke rigtig an i den sammenhæng, men det begynder at nærme sig den kontekst vi kender Black Friday i, hvis vi retter blikket mod Philadelphia. Omkring på samme tidspunkt begyndte politiet i storbyen at kalde de to dage efter Thanksgiving for ’Black Friday’ og ’Black Saturday’.

Det gjorde de, fordi disse dage som regel markerede overgangen til julehandlen og hvad der dertil hører af trafikpropper, lommetyve og stressede mennesker. For politiet i Philadelphia, betød det ikke bare mere stressede arbejdsvagter, det betød også, at det var dage, man ikke kunne få fri og ofte blev bedt/beordret til at arbejde over. Politiet i Rochester, ikke langt fra Philadelphia efter amerikanske standarder, havde samme ide, og derfor tilskrives noget af Black Friday-navnets ophav også til denne by.

Udbredelsen herfra skete langsomt, og selvom nogle lokale butiksejere forsøgte at give udtrykket et positivt twist og kalde det ’Big Friday’ og ’Big Saturday’, så var dagen nu i folkemunde i området ved at hedde ’Black Friday’.

Faktisk skete udbredelsen af udtrykket sig så langsomt, at butikker i Cincinnati og Los Angeles ikke kendte til udtrykket, da avisen Philadelphia Inquirer spurgte dem i 1985. Faktisk sagde en talskvinde for Federated Department Stores i Cincinnati, at for byens indbyggere betød ’Black Friday’ den store oversvømmelse, der fandt sted i 1937 – altså også en anden dag end den med guldet og aktiekrakket.

Igennem 1980’erne forsøgte butikkerne i området at forklare, at navnet stammer fra butikkernes egne regnskaber. Det var nemlig i julehandlen – og dermed efter Thanksgiving – at butikkerne endelig begyndte at give overskud.

Underskud blev og bliver til en vis grad stadig i dag markeret med rød skrift, mens et overskud skrives med sort skrift. Butikkerne gik altså fra ’red ink to black ink’, og derfor kaldte butikkerne denne fredag for ’Black Friday’.

Misbrug af begrebet

I de seneste år har en myte floreret om, at dagen fik sit navn efter en tradition, hvor slavehandler solgte sine slaver med rabat for, at plantageejere og andre rigmænd kunne få hjælp til at gøre klar til vinteren.

Denne myte har dog ikke hold i virkeligheden, men har ikke desto mindre fået lov at overleve i flere år og florerer stadig forskellige steder på nettet og sociale medier.

Tumultariske scener og udvidelser åbningstiden

shopping center fyldt med menneskerAt Black Friday er en kommerciel succes kan der ikke herske megen tvivl om. Faktisk har den store menneskemængde, der er på jagt efter de bedste tilbud i de senere år, presset butikkerne til at åbne tidligere og tidligere – i hvert fald i USA, selvom danskerne også er ved at være godt med.

Butikker begyndte at åbne tidligere, så de købelystne forbrugere kunne nå at lave de indkøb, de nu skulle nå, og stadig nå hjem uden at skulle kæmpe sig igennem gigantiske bilkøer og massive menneskemængder.

Det har fået skubbet åbningstiderne længere og længere frem, og i de seneste par år er Black Friday blevet udvidet til også at gælde Thanksgiving-torsdag i nogle amerikanske butikskæder.

Det har affødt navne som ’Black Thursday’, ’Gray Thursday’ og ’Brown Thursday’ – altså sort, grå og brun torsdag. Farverne sort og grå er til at gætte, hvorfor de fik de navne, men den brune farve giver ikke så meget mening i dansk kontekst.

Her er det dog værd at huske på, at torsdagen er Thanksgiving i USA, og pynten på denne dag er domineret af farven brun. Dagen hænger tæt sammen med efteråret og denne årstids brune farver.

De store menneskemængder, der gør dagen til en stor kommerciel succes er altid fascinerende for medierne. Derfor ser man også tit indslag i tv og artikler med billeder af forbrugere, der står som sild i en tønde, mens de forsøger at bane sig vej mod det køb, de har udset sig.

Det giver nogle meget nyhedsværdige billeder, når en (u)heldig journalist har fået lov til at tage plads inde i butikken – ofte lige bag hovedindgangen – og kan rapportere om kaos-lignende tilstande i sekunderne efter dørene åbner. Dette er et yndet billede og indslag i medierne, der også gladelig viser panoreringer over utroligt store og tætte menneskemængder.

Menneskemængder i denne størrelse er dog ikke altid ufarlige, og websitet blackfridaydeathcount.com har sat sig for at tælle sammen, hvor mange dødsfald og skader, der kan tilskrives dagen.

Det er ikke uhørt, at folk kommer til skade i store menneskemængder, fx under store koncerter og lignende, men hvorvidt disse skader og dødsfald kan tilskrives dagen direkte er usikkert. Det må være op til den enkelte at vurdere.

Lillebror Cyber Monday

cyber mondayEndnu en gang bliver vi i USA, hvor Black Friday har inspireret til endnu en dag med et bestemt navn. Mandagen efter Black Friday er nemlig efter årtusindeskiftet blevet døbt ’Cyber Monday’ for at få amerikanerne til at handle online.

Det var ikke alle online-butikkerne, der kunne hamle op med de fysiske butikkers tiltrækningskraft på Black Friday, og derfor kom Shop.org på frasen ’Cyber Monday’. Det skulle sætte fokus på online-handlen og give forbrugerne lyst til at handle videre.

Godt hjulpet af medierne, der tog navnet til sig og så en kobling med Black Friday blev Cyber Monday hurtigt en realitet. Ligesom med Black Friday er der ofte også store rabatter at finde på Cyber Monday i USA, og selvom man godt kunne forestille sig, at det primært drejede sig om computere og elektronik, så har mange forskellige amerikanske webbutikker taget dagen til sig. De amerikanske forbrugere kan finde tilbud på både tøj, køkkenudstyr og selvfølgelig også elektronik, når de handler online på Cyber Monday.

Herhjemme har nogle kæder forsøgt sig med Cyber Monday, men dagen har ikke lige så stor gennemslagskraft her, som den har i USA. Her lyder en rapport fra Adobe, at salget på Cyber Monday nåede helt op på næsten 3,5 milliarder dollars.

Modreaktioner

Den store forbrugsfest har også affødt nogle modreaktioner, der går imod strømmen. Nogen mener, at det store fokus på forbrug og at købe materialistiske ting har taget overhånd, og at de derfor vil gøre noget for at gå i den modsatte retning.

Flere bevægelser findes for at forsøge at sænke farten på den vækst, der er i forbruget, og den eksplosion af køb, der finder sted op til jul, når der skal købes julegaver.

Som nævnt tidligere har Black Friday nogle steder bevæget sig ind over Thanksgiving i USA, og en af bevægelserne går mod at holde Thanksgiving fri for disse tilbud. På den måde kan butikkerne fortælle, at de går op i helligdagen og ikke vil tvinge sine medarbejdere på arbejde på denne dag.

Der findes også en bevægelse kaldet ’Buy Nothing Day’ – ’Køb Intet Dag’ på dansk – som faktisk blev startet i 1992 af Ted Dave. Dagen går meget simpelt ud på at bruge dagen på ikke at købe noget som en slags modvægt til de mange, der går på jagt efter de gode tilbud.

Nogle af årets største tilbud

store tilbud på black fridayAt der er penge at spare, kan der vist ikke være tvivl om. Nogle af de største besparelser, man kan finde på det danske marked, kan man finde på Black Friday. Mange butikker har besparelser på 40 og 50 procent, men kigger man de rigtige steder, kan man finde besparelser på helt op til 70 eller 80 procent af normalprisen.

Men vil man have fat i nogle af de bedste tilbud, så er det med at være på dupperne. Sidste år så vi, at nogle kæder først offentliggjorde deres tilbud midnat natten til Black Friday for at holde spændingen ved Black Friday ekstra høj. Også for at holde salget oppe gennem november – hvis potentielle kunder bliver stillet store rabatter i udsigt senere på måneden, kan de nemlig godt finde på at vente på de rabatter.

Dog kræver det også lidt held at få de bedste tilbud på Black Friday. Det gælder i nogle tilfælde om at komme først, og så skal man have planlagt den rette rute gennem butikken, men især online kræver det nogle gange held at løbe med de bedste køb.

Det er før set, at hjemmesider er gået ned, når denne slags tilbud dukker op. Hjemmesider bliver simpelthen løbet over ende og kan ikke følge med den kæmpe mængde trafik, der kommer i løbet af den første tid efter tilbuddene bliver frigivet.

Derfor er det også med at være klar og opsøgende, når man får øje på et spændende tilbud – man ved aldrig, om man bliver overhalet indenom!